Saturday 16 February 2019

Pendidikan Kesenian (Muzik) Tahun 3: “Tut Tut Kereta Api”

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Ok, hari ini saya ingin kongsikan video saya mengajar murid-murid Tahun 3 saya menyanyikan lagu “Tut Tut Keretapi”.



Saya telah mengajar lagu ini tanpa mendengarkan keseluruhan lagu kepada mereka. Jadi, saya telah menyanyikan baris demi baris dan murid-murid diminta mengajuk nyanyian saya.

Kebaikan teknik ini adalah mereka dapat menggunakan pendengaran kemudian mengimitasi pic berdasarkan apa yang mereka dengar. Ini dapat melatih pendengaran mereka. Mereka perlu mendengar mainan melodi pada keyboard dengan peka. Kemudian, mereka perlu nyanyikan berdasarkan apa yang mereka dengar. Tidak semua murid mempunyai kelebihan sebegini. Walau bagaimanapun, skil pendengaran ini boleh diajar dan diasah jika teknik pengajaran ini dilakukan kerap kali.



Semoga video saya ini dapat membantu anda semua. Terima kasih kerana membaca. Terima kasih kerana menonton video-video saya.

No comments:

Post a Comment