Saturday 9 February 2019

Pendidikan Kesenian (Muzik) Tahun 2: Postur Nyanyian

Pendidikan Kesenian (Muzik)
Tahun: Tahun 2
Bidang/Fokus: Postur Nyanyian (Berdiri & Duduk)

Assalamualaikum & hi. Ok, this time I feel like writing in English. 🤪


I want to share a video of me teaching my Year 2 students about the correct posture in singing.

So, there are 2 types of singing posture.
1. Singing posture while standing
2. Singing posture while sitting


First, I make them look through the textbook. Let them go through the topic that we will be teaching them. Then, we can start asking them questions.

Questions:

1. “Apa tajuk hari ini?”
2. “Ada berapa jenis postur menyanyi?”
3. “Ada berapa ciri-ciri ketika mengamalkan postur menyanyi yang betul?”




Make the children show us the correct posture of singing while standing by demonstrating. When they practice it, they will tend to remember it easier.

Pastikan murid-murid mendemonstrasikan postur nyanyian berdiri dan duduk dengan tepat. Murid-murid akan mengingatinya jika mereka melakukannya dan bukan sahaja pada teori.




In the video, for the singing posture while sitting, I made them demonstrate and try the correct posture 1 by 1 using a stool because I don’t have chairs in my music room. I want to have to space so that it will be easier to do movements during lessons.

Dalam video saya ini, saya telah meminta murid-murid untuk cuba mengamalkan postur nyanyian duduk di hadapan kelas dengan menggunakan bangku. Saya tidak menyediakan kerusi di bilik muzik kerana saya lebih suka jika bilik muzik adalah lapang supaya lebih senang untuk menjalankan aktiviti pergerakan kreatif.




Make sure to always ask them what are the correct way of singing during music classes. This will be an ongoing lesson because we sing almost everyday during classes. So, teachers are reminded to always check on their postures while sitting nor standing whether they are in music class or at the school assembly.

Guru-guru diingatkan untuk selalu memastikan murid-murid mengamalkan postur menyanyi ketika duduk mahupun berdiri tidak kira sama ada pada kelas muzik ataupun ketika perhimpunan sekolah dijalankan. Ini akan dijadikan satu pengajaran yang berterusan sehingga semua murid dapat mengamalkan postur menyanyi yang betul tanpa ditegur oleh guru.



Berikut merupakan video saya mengajar murid-murid Tahun 2 saya.





Terima kasih kerana membaca blog saya dan menonton video-video saya. Semoga dapat membantu serba sedikit berkenaan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.

No comments:

Post a Comment